LAVENDER'S STORY

LAVENDER'S STORY

Tuesday 9 April 2013

Susu untuk Syafi

Syafi dah 2 bulan 3 minggu lebih kurang... Sepanjang tempoh ni Alhamdulillah rezeki susu utk Syafi xpernah berkurangan.. Buat masa ni aku takde amik apa2 supplemen utk tambahkan susu & semuanya berlaku secara semulajadi.. Harap2 banyak la susu untuk Syafi sebab aku berazam at least aku nk bg susu ibu kpd Syafi secara eksklusif sekurang-kurangnya dalam tempoh 6 bulan pertama ni...Memang dah jadi rutin  harian buat stok susu utk bagi kat Umi dia.. "Umi" Syafi tu gelaran untuk kakak yg jaga Syafi...

Setiap pagi sebelum kje memang aku akan pam susu untuk Syafi..Kalau lama aku pam, boleh dapat 10 Oz..Selalunye kalau x sempat, aku pam 5 Oz je..

Kat opis pun aku akan pam jugak..Selalunye dekat opis aku akan pam 2 atau 3 kali... boleh la dapat 15-20 Oz... Nasib baik aku ada bilik sendiri..So proses mengepam tu Alhamdulillah mudah.. Cuma pernah sekali tu aku tertinggal corong breastpump.. Nak x nak kne r perah guna tangan.. Ni lah hasilnye....
Sebab aku x berapa expert guna tangan, memang bersungguh2 aku memerah utk dptkan 5 Oz ni..penat gak~~~

Peti ais dekat umah pun dah penuh.. bahagian beku tu memang x de ruang nak letak bahan basah untuk memasak.. (ni antara alasan aku jarang memasak..hehehe...).. Let the picture speak for itself..
Ni gambar sebelum di susun betul2..memang sesak...

ni lepas dah susun ikut tarikh... yang kotak tisu tu biar senang amik ikut tarikh terawal..amik thru lubang yang aku dah buat tu..nampak x?

See... selain susu, cuma ada 1 tupperware eskim..memang xde tempat la nak letak ayam ke ikan ke or apa2 la bahan mentah lain..camne tuh? That's why I need a chest freezer right now.. Mana mau carik yg murah2 ? (-_-)'

Semoga badan Syafi akan sentiasa kuat & sihat  dan smga Syafi jd anak yg bijak & pandai berkat minum susu Mama.. Aminn


No comments:

Post a Comment