LAVENDER'S STORY

LAVENDER'S STORY

Tuesday 29 May 2012

Belajar Minum Susu Tepung

Aku ni bukanlah seorang penggemar susu.. Susu manis pun agak kureng sikit, apatah lagi susu tepung.. Kalau aku amik minuman yg ada unsur2 susu pas makan, mula r perut rasa cam something je... sebab tu r kalau minum kat kedai, selalunye aku amik air Teh O Ais, Teh O Ais Limau, Barli Suam, etc..yg penting x de susu...kecuali r mmg x de pilihan baru la amik air bandung ke, teh tarik ke..tp mmg jarang la kan..boley kira la berapa kali je..

Tapi bersempena aku mengandung nih, aku dah berazam nk belajar minum susu tepung.. sebabnye aku nk pastikan baby ni dapat kandungan kalsium & khasiat2 lain yg diperlukan... lagipun susu tu baik utk diri aku jugak, blh bagi tenaga..

Mengenang balik kenangan masa kecik tym sekolah rendah dulu, pernah la jugak ibu aku mewajibkan kitorg belajar minum susu... Ibu sediakan susu tym bekpas pagi..Padahal guna gelas yang kecik gila tu je pun..da r gelas tu kecik, aku pulak saje je ngelat masukkan balik semula air tu dalam teko biar tinggal seteguk je..haha..Tapi kalau ibu ada depan mata, maka aku pun terpaksa la minum slow2 dengan penuh kepayahan...

Aku ingat lagi satu kejadian nih, hari tu aku terlambat bersiap nak g sekolah..Pastu tergopoh gapah la g dapo sbb Ibu suruh minum dulu..Tgk2 Ibu da sdiakan  setengah gelas kecik susu...nak wat taktik masukkan balik dlm teko xboley sbb Ibu ada  depan mata..nak minum slow2 da terlambat pulak g skolah.. pastu aku tutup je idung, redah je ngan sekali teguk..pastu terus g sekolah..masa tu Abah antar naik motor... Atas motor tu perut aku dah rasa cam sebu semacam je...Pastu tekak da mula loya2...sampai je sekolah, terus aku lari g tandas sbb memang da x tahan sgt nak termuntah..

Aku rasa tu la kali terakhir aku minum susu tepung..esoknye aku terus terang je kat ibu, memang tekak aku ni x ley terima susu tepung..bau je da blh buat aku pening...

Setelah bertahun2 kemudian, bila dah ngandung ni aku kene belajar gak minum susu tepung..Ibarat mimpi ngeri tuh..hahaha..Tapi sebab suami dah mewajibkan aku minum dan dia dah belikan sekotak susu tepung Anmum Materna Perisa Chocolate (atas permintaan aku sbb x sanggup minum susu yang kaler putih tu), rasa x sampai hati pulak kalau nk wat taktik x mo minum macam kecik2 dulu..hehehe...

Beli yang saiz kecik dulu, kang kalau Ok baru beli yang saiz besar pulak.. (pic copy dari blog orang)


Pagi ni untuk pertama kalinya aku minum 1 mug susu tuh..Siap tambah 1 sudu milo biar rasa chocolate tu pekat sikit..haha..So far Alhamdulillah la, tekak ni blh terima..cumanya x ley la nk makan nasik sebelum amik susu..Jadi sebagai alternatif, harini aku bawak bekal je g keje sbb takut kalau pas makan minum susu 1 mug kang terkeluar balik segala isi perut....

Ni antara khasiat susu Anmum materna tuh :-

1) Anmum Materna tinggi kandungan asid folik, nutrien yang diperlukan untuk perkembangan bayi dalam kandungan dan mengurangkan risiko dalam kandungan.

2) Ianya turut  mengandung iGangliosidesasid lemak penting dan Sialic Acid – yang mana kesemuanya memainkan peranan penting dalam pertumbuhan mental anak.

Seperti disarankan, hanya dua gelas Anmum Materna satu hari memberikan 100% keperluan harian asid folik, gangliosida, DHA, zat besi, kalsium dan banyak lagi.

Selain itu, Anmum Materna merupakan satu-satunya jenama yang telah diuji secara klinikal & Anmum Materna merupakan Jenama No. 1 di Malaysia untuk ibu-ibu mengandung.
Jadi aku berazam untuk minum 2 gelas susu ni sehari secara konsisten sampai la saat kelahiran kang..Aminn..harap2 berjaya la azam ni...


Baby, semoga awak sihat membesar dalam perut Mama..Mama belajar minum susu ni sebab awak tau..Lg 1 sebab Papa awak tu beriye2 paksa Mama minum..Betapa la Mama sayangkan Awak & Papa..hehehe:)


No comments:

Post a Comment