LAVENDER'S STORY

LAVENDER'S STORY

Thursday 7 June 2012

Minum Air Gula!!!!!

Pada 30.5.2012 yang lalu, aku dikehendaki buat ujian minum air gula utk tgk kandungan gula dlm darah. Ni adalah kesinambungan drpd pengakuan aku kpd nurse tu mengenai ayah aku ada menghidap kencing manis...so ujian ni kire penting la nak tgk samada aku ni ada kencing manis or tak coz penyakit tu kan slalu je menyerang ibu yg mengandung, nak2 plak bila ada family history yg menghidap penyakit tersebut..

Aku dirahakan berpuasa mulai pukul 10 pm pada 29.5.2012..tp sebelum aku berpuasa tu, mmg macam2 la aku melantak kan...ni semua angkara pujukan En.Hubby la nih...lgpun sempena aku nk belanja dia 1st gaji kat tempat baru ni, kne r belanja bende yg cam best2 sket..ha, bile dah best2 tu r makanya kami melantak x hengat...wisaw gak kan sbb da r sok nurse nak amik darah..kalau2 apa2 terjadi pd keputusan tu kang camne? ;p

sebelum
sebelum
sebelum


selepas

Kol 10pm tu kire aku mmg da stop dari amik semua jenis makanan..tp sbb aku x tahan haus, beberapa kali gak la aku meneguk air masak..aku ni da r jenis sebelum tdo ngan pas bangun tdo kne minum dl..jd seselambenye la aku melarang arahan tersebut..ngeh3 :D


Kol 8 am, aku gerak g klinik Pasir Panjang..ramai gak org aritu..tp luckily x de r lama sgt menunggu..plus En. Hubby pun dok temankan aku, so kire OK je r... bila sampai turn aku kne panggil, aku pun masukla...dia tnye da puasa ke blom pe smua..aku kompiden r jwb "sudah". Pastu dia amik darah, & then dia suruh minum air gula tuh... gelas blh tahan besar gak (mcm saiz standard gelas kaca yg slalu idang air)..3/4 tu dia letak glukosa, selebihnya letak air...blh bayangkan x betapa manisnye bende alah tu..aku ni plak da r bkn jenis yg tahan manis..mmg lambat gak la aku nak menghabiskan segelas air tuh..naik pening woo kepala..

camni r saiz gelas tu lebih kurang..sile bayangkan

Dengan penuh kepayahan, akhirnya aku berjaya la jgk telan spi abes...pastu nurse kata lg 2 jam dtg blk semula sbb dia nak amik darah lg skali...kne sambung puasa blk, tp kalini mmg dia bg la minum air masak sket2...

Sementara nak tunggu 2 jam tu aku balik la umah dl..Masuk je kete, aku rasa perut da menggelodak..sumpah x tahan minum air tu..mmg rasa nk muntah..pastu blh plak kan singgah Poli tempat kje husband jap sbb nk uruskan psl catering sempena familyday ujung minggu tu..turun kete je terus rs loya yg teramat..so pegi r tandas kat surau Poli(nsb baik r dekat ngan tandas)..tp cuma kluar air liur je sket2... Pas da setelkan urusan, terus la balik umah... Spi umah je mmg x mampu da nak menyimpan air gula tu dlm badan...Nsb baik r sempat masuk toilet..terus r muntahkan semua isi perut... habis terus aku rs 1 gelas air gula yg aku br je minum td..hahaha..rs clean & clear je perut aku..Terus loya2 la pening2 td hilang bersama muntahan tersebut..Otomatik la kan terus sihat walafiat..hahahaha :)

2 jam pastu, aku g kat Klinik Pasir Panjang balik semula..kalini amik darah kali ke 2. Nurse tnye ada muntah x...aku ngan kompidennye menjawab "X de"...
Aku siap tnye lg nurse motif wat ujian air gula ni..Ye r, kalau da minum air gula manis camtu, org yg x de kencing manis pun boleh ada kencing manis.. Tp dia gtaw, kalau org tu xde kencing manis, minum r manis camna sekalipun, bacaan kandungan gula dlm darah pasti x kan tinggi...so aku rs jwpn dia tu buat aku jd lega sket...Harap2 nye x la kantoi kang aku nipu x revealed kat dia aku sebenarnye da termuntah~~

Result untuk ujian tu dia x bg terus haritu...dia kata resultnya akan di pos ke Klinik Teluk Kemang..so aku hnya akan tau keptusan tu tym next appoinment nanti r kot...harap2 semuanya akan OK2 jerr....takot la kalau sampai kne minum air gula lg utk kali ke-2 ;(

No comments:

Post a Comment