LAVENDER'S STORY

LAVENDER'S STORY

Thursday 13 November 2014

Perkara kecil yang sangat bermakna

Syok x berkahwin?

Nak jawab syok atau x syok, it depends macam mana pasangan suami isteri tu melayari bahtera perkahwinan masing2..

Macam aku, aku kahwin ngan En.Asbeng after 6 tahun gak la bercintan cintun.. Kire lama la jugak tu kan. nasib baik la percintaan tu berkekalan spi kahwin..Kalau couple bertahun-tahun pastu x jadik kawen x ke haru..

Walaupun kenal En.Asbeng long before kami kahwin, sebenarnye itu bukanlah tiket yang menjanjikan aku dah kenal dia luar dalam semua2.. Alam bercinta ngan berkahwin x sama ok..memang x sama.. X sama dari segi apa? ye la, dulu mana tinggal serumah, so mana lah kite tau semua2 pasal dia.. Dia pun xde la tau semua baik buruk aku.. Lepas kahwin, lepas dah tinggal serumah, duduk sebumbung, tidur sekatil sebantal, ko dah xde apa2 rahsia dah dengan pasangan ko.. Unless ko memang seorang pasangan yang hebat gile berpura-pura..Hahaha..

Bile dah kahwin, ko akan lebih kenal pasangan ko daripada sekecil-kecil bende pasal perangai dia sampai ke sebesar-besar perkara. 

Dari dulu lagi , aku memang la tau En.Asbeng agak pengemas orangnye.Contohnye, wallet dia tu memang sentiasa ter organize..Kalau duit tu, memang dia terus susun ikut susunan lepas dapat balance drpd cashier.. Aku pulak, memang jenis orang yang suke je sumbat segala mak nenek resit la duit ke ikut suka hati. Pada aku, nanti bebile free aku akan susun la jugak semua tu dan akan buang memana resit yang patut dibuang.Tapi later la..Haha.. Dulu, dia selalu la tulong kemas wallet aku, tolong organize handbeg aku which aku memang berterima kasih la jugak..Time tu x de la aku rasa dia nak check berapa hengget aku ada dalam wallet pun..Lagipun zaman belajar mana ada duit sangat pun dalam wallet kan...Eh, tapi zaman kerje pun cam stil x de wet dalam wallet ek?..Hihi...

Ok tu cuma 1 contoh je la antara banyak contoh2... Bile dah kahwin, barula lebih banyak aku tahu mengenai dia..

Dia memang suka mengemas rupanya.Lucky me.. Aku pun suka jugak kemas2 rumah ni, tapi kemas gitu2 jelah..Hahaha.. kalau dia mengemas rumah, memang detail kot. Takjub aku.. Dia jenis yang kalau kemas, siap vacuum carpet, mop lantai pe semua tu.. Aku plak jenis yang slalu cuma sapu2 sikit2 je asalkan xde sampah kelihatan..Pastu dalam sebulan berapa banyak kali ntah dia ubah susunan sofa la itu la ini la..Bosan tgk deko yang sama katanya..Hihihi

Aku jenis selalu simpan makanan extra la apa la dalam peti ais..X mo buang sebab x nak membazir la konon..Kadangtu sampai dah rosak da makanan tu tapi x perasan sebab sayang nak buang..Haha.. Kang dia la yang akan bersihkan & susun item2 dalam peti ais tu.. Yelah, dia kan x suka tengok sepah2 ni..

Dia jugak pakar membersihkan tandas kat rumah. Tandas aku Alhamdulillah la memang jarang kotor. Xsempat kotor dia da sental itu ini..Hihi..kalau kotor pun sebab aku punye masalah rambut gugur je la kot..Kikikiki...

Ehh..tapi aku x pernah la amik kesempatan atas kebaikan dia tau.. Cuma memang la aku sangat2 bersyukur dapat suami sebaik & sebest dia itu.. Pompuan mana x nak laki yang rajin tolong isteri kan..

Yang penting, kami jugak selalu buat urusan rumahtangga sama-sama...Walaupun untuk perkara2 yang kecik.. 

Dia tolong hiris bawang & sediakan bahan2 nak masak, aku jadik tukang masak.. kadang tu vise versa..  

Dia kemas meja pas makan, aku basuh pinggan & kemas dapur..

Dia/aku basuh kain (ni just tekan button start kat mesin tu), kami akan sama2 sidai.. Dia sidai kain yang besar2, aku sidai kain yang kecik2.. 

Dia angkat bakut kain yang dah kering, kadang tu kami lipat baju sama2.. Kalau dia x lipat pun, dia akan temankan aku lipat kain sambil tengok TV..

Dia sediakan susu untuk Syafi & bagi Syafi susu, aku cuci botol2 yang dah kotor..

Dia bersenam pagi2 kat mesin senaman EziTone dia, aku iron baju kerja tiap pagi depan mata dia. Ni saje temankan each other di pagi hari...Sambil tu tgk la rancangan Tanyalah Ostad/ boleh borak2 kisah mimpi malam tadi, etc..

Tu kisah kami.. Cara kami treat each other dengan rutin yang sama hampir setiap hari. Walaupun nampak kecik, tapi sebenarnye bende tu sangat bermakna. Yelah, sama2 kerja, sama2 penat.. Jadi kalau dapat tolong pasangan untuk sekecil2 perkara sekalipun, isn't it sweet & nice? 

Jd kawen ni bukan semata2 sebab cinta ye tuan-tuan dan puan-puan.. Its more than that.. Lebih pada tanggungjawab gak sebenarnya. 

I'm still in the process of learning jugak.. Pepun, semoga dapat bersama ngan En.Asbeng sampai syurga...

:D




No comments:

Post a Comment