LAVENDER'S STORY

LAVENDER'S STORY

Tuesday 4 November 2014

Dia & Susu Formula

Beberapa minggu lepas aku menghadapi  masalah nk bagi Syafi minum susu formula.. Macam2 cara aku cuba try test, tapi Syafi still x nak minum susu formula kalau kat rumah sendiri. Tapi  kalau kat rumah pengasuh dia, nak tak nak memang dia terpaksa minum la walaupun x banyak kan..

Pastu melalui hasil " googlean" dan korek2 ngan kengkawan, aku rasa punca Syafi x mo minum mungkin dia x berapa suka kot rasa susu tu..Waktu tu aku bagi susu Dugro rasa asli.. Jadi aku decide tukar susu lain yang ada perasa sikit.. Syafi ni aku perasan dia memang suka makan.. Bagi la ape pun dia memang suke telan.. Ada terfikir nak try Dugro perasa buah untuk dia, tapi aku pikir2 balik baik dia dapat khasiat buah daripada buah sebenar je kan.

Pastu aku decide amik Dugro perisa Kurma & Madu sebab memikirkan Syafi memang suka makan madu, tapi kami jarang bagi dia madu & kurma sebenar.. So harap2 dia dapatla khasiat daripada kurma dan madu tu..

Kali pertama aku beli susu tu, aku tak sengaja tersalah amik yg untuk umur 3-6 tahun punye.. sengal je kan.. Bende basic camtu pun blh cuai..Hihi.. Esoknye aku terpaksa pergi balik semula kedai tu untuk tukar susu yang sesuai dengan umur Syafi..

Malam tu En. Asben try bagi Syafi susu Dugro Kurma & Madu tersebut. Surprisingly, dia minum 5 oz habis.. Kami terus jakun gile sebab bende tu x pernah berlaku sebelum ni..Haha..nampak la sinar harapan sikit kan..

Mulai hari tu, Syafi dah boleh la minum susu formula kalau kat rumah.. Kadang2 banyak, kadang2 sikit.. Syaratnye kene En.Asben yang temankan dia minum susu.. Kalau aku yang  buat susu pastu aku aku suruh dia minum, memang tidaklah dia menyedut puting botol tu pun.. Anak-anak kecik ni sebenarnye memang bijak kan... Waktu aku tulis ni dah dekat seminggu kami bagi Syafi susu tu utk Syafi..So far ok la..Alhamdulillah dia x de masalah sembelit ke cirit birit ke etc..

Cuma waktu balik kerja, malam sebelum tidur & time dia terjaga tengah malam, aku still la kene BF dia..Mama bagi mana yg termampu la ye Syafi ye...

:)


No comments:

Post a Comment